V Olomouci byla otevřena základní škola pro děti s autismem, první v kraji

Hejtmanství se podle Jakubce rozhodlo projekt podpořit kvůli velké poptávce rodičů dětí s autismem, které při výuce potřebují individuální přístup, což hlavně na druhém stupni základních škol může být problém. “Byl jsem se podívat v Brně, kde tato škola funguje. Děkuji kolegům z krajské rady, že můj návrh (na zřízení školy pro autisty), který jsem předložil někdy v únoru, schválili a proces proběhl tak rychle, že dnes jsme školu pro děti s autismem mohli otevřít,” uvedl Jakubec.

Otevření školy je pro rodiče těchto dětí obrovská pomoc. Upozornili na to, že školáci s autismem mají svá specifika. “Jsou mnohem citlivější na okolní prostředí, zvuky a hluk, světlo, ale i jiné smyslové vjemy se mohou stát pro ně příliš zatěžující. Nejen tedy samotná výuka může být pro ně stresujícím faktorem. To vše se potom odráží na jejich chování, náladě, dovednostech, ale i schopnostech fungovat ve školním, domácím i jiném prostředí,” uvedla Eva Vingrálková na stránkách olomouckého spolku JAN – Jdeme Autistům Naproti.

Ve školní budově mají děti k dispozici sedm tříd, které zahrnují přípravný stupeň, první ročník a také třídy pro starší děti, které už navštěvují druhý stupeň. Ve školní budově byly zřízeny relaxační místnosti, ve kterých děti najdou potřebný klid a soukromí. Personál školy čítá tři desítky pracovníků. “Poptávka je obrovská. V tuto chvíli bychom ale více jak 50 dětí už asi nebyli schopni přijmout, protože v každé třídě musí být minimálně tři pedagogičtí pracovníci,” upozornila ředitelka školy Radka Urbanová Kovaříková. Kapacita školy by mohla být v budoucnu zvýšena díky případné rekonstrukci půdních prostor.

Autismus je poruchou vývoje sociální interakce a komunikace. Jde o vrozenou odlišnost ve vývoji a fungování mozku, která způsobuje, že se člověk chová a myslí jinak než jeho vrstevníci. Má potíže v komunikaci, nedokáže adekvátně reagovat na běžné situace. Na druhou stranu v některých oblastech mohou lidé s autismem výrazně převyšovat ostatní, třeba v matematice, jazycích nebo umění.

Učitelé v nové škole budou kromě vzdělávání pracovat i na rozvoji dětí, zaměří se například na socializaci, sebeobsluhu a komunikaci. Vzdělávání dětí s autismem bude přizpůsobeno jejich individuálním potřebám. Pedagogové připravili strukturované rozvrhy hodin, při výuce se používají i piktogramy. “Učebnice máme, ale paní učitelky se o ně většinou jenom opírají. Dělají výňatky a upravují je, aby děti věděly, jaký je cíl výuky,” dodala ředitelka.