Jak zatím karanténa postihla českou infrastrukturu
Praha 7. dubna (ČTK) – Výběr informací o dopadech nouzového stavu, který vláda 12. března vyhlásila kvůli šíření nového typu a který dnes Sněmovna umožnila prodloužit do 30. dubna:
Doprava:
– K nejvíce zasaženým oborům patří osobní i nákladní doprava. Kvůli omezení volného pohybu se například výrazně propadl počet cestujících na železnici, ale také v regionálních autobusech nebo městské hromadné dopravě. V osobních vlacích Českých drah nyní jezdí zhruba desetina původního počtu cestujících, a podnik tak snížil objem ujetých kilometrů na dálkových tratích o 40 procent, a v regionech o zhruba 13 procent. Leo Express stáhl z provozu tři čtvrtiny spojů, RegioJet omezil komerční linky asi o dvě pětiny a část provozu zastavila i Arriva.
– Například České dráhy odhadují ekonomické dopady krize v řádech miliard korun, stamilionové škody očekávají i další dopravci. O téměř všechny zakázky přišli autobusoví dopravci provozující příležitostnou a komerční přepravu, některé firmy už začaly propouštět. Zhruba polovina přeprav ubyla i mnoha nákladním dopravcům. Podle údajů z minulého týdne zaznamenalo propad zakázek o více než polovinu téměř 40 procent kamionových dopravců, dalších 20 procent pak o třetinu.
– Městská hromadná doprava v řadě měst přešla kvůli úbytku cestujících na prázdninové jízdní řády, přesto ale řada spojů jezdí poloprázdná. Hromadnou dopravu v Praze třeba využívá až o 80 procent méně cestujících než před koronavirovou krizí. Klesla i intenzita automobilové dopravy, a to včetně Prahy, kde dočasné zrušení platnosti parkovacích zón umožnilo větší využívání automobilů například při cestách do zaměstnání v centru. V druhé půlce března i tak klesla automobilová doprava v Praze v meziměsíčním srovnání o třetinu.
Zaměstnanost:
– Dostupná čísla sice ještě neukazují růst nezaměstnanosti, ministerstvo práce nicméně očekává, že kvůli koronaviru vzroste až o pět procentních bodů ze současných tří procent. Na této úrovni se nezaměstnanost pohybuje dlouhodobě a tříprocentní zůstala i v březnu. Jak ale v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD), ubývá volných pracovních míst. V únoru jich bylo 351.624, v březnu jich počet poklesl o téměř 10.000. Další čísla Úřad práce zveřejní 8. dubna.
Spotřeba elektřiny:
– Podle distribučních firem klesla také spotřeba elektřiny, a to v důsledku omezení kvůli šířící se pandemii nového koronaviru, kdy jsou zavřené například obchody a restaurace. Podle údajů z poloviny března zaznamenal největší ČEZ na svém distribučním území zhruba pětiprocentní pokles spotřeby v porovnání s předchozím týdnem, Pražská energetika uvedla pokles na úrovni deseti procent. E.ON pak hlásil meziroční pokles přibližně o pět procent.
Práce z domova:
– Výrazně po vyhlášení nouzového stavu a souvisejících omezení vzrostla práce z domova u lidí, kde to povaha jejich zaměstnání nebo podnikání umožňuje. Přesná čísla sice nejsou k dispozici, ale podle dostupných údajů má možnost takzvaného home officu třetina pracujících Čechů a většina z nich jí aktuálně využívá. Důkazem nárůstu práce z domova je například zvýšená poptávka po monitorech, redukcích a dalším počítačovém vybavení, stejně jako nárůst internetového provozu. Ten se v pevných i mobilních sítích zvýšil zhruba o třetinu.
Nákupní chování:
– Podle analýzy České spořitelny, založené na platbách jejích klientů, klesly výdaje domácností zhruba o čtvrtinu. Lidé přestali kupovat oblečení, omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky. Nákupy se přesunuly na internet a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 procent více. Hitem se staly online nákupy potravin a objednávky hotových jídel z restaurací. České online supermarkety rozšířily služby, kvůli enormnímu zájmu o nákup trvanlivých potravin na internetu tento sortiment zahrnuly do nabídky také e-shopy Mall.cz a Alza.cz.
Výrobní firmy:
– Šíření koronaviru a omezení běžného života měly dopad také na fungování firem, větších i menších. Výrobu přerušila Škoda Auto, označovaná za motor českého hospodářství, a také automobilky TPCA u Kolína a Hyundai v Nošovicích. Nevyrábí ani producent autobusů Iveco ve Vysokém Mýtě, omezený provoz mají firma Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce, která patří k evropským lídrům výroby pryžových těsnění do aut, producent autodílů Bosch či liberecký výrobce klimatizací Denso Manufacturing Czech.
pvl rmi mal