Očkování proti chřipce šetří desetitisíce z rodinné i státní kasy

Praha, 21. října 2015Chřipka je nejčastější lidské infekční onemocnění, které představuje nejen závažný zdravotnický, ale i ekonomický problém.3 Pro rodinu znamená ztrátu třech týdenních platů, pro zaměstnavatele desetitisícové náklady na každého nemocného zaměstnance.6 Náklady na jednoho pacienta v produktivním věku jsou 58.696,- Kč, z čehož stát zaplatí 55 %, zaměstnavatel 34 %, pacient 7 % a zdravotní pojišťovna 4 %.2 V porovnání s tím částka za preventivní očkování proti chřipce nedosahuje ani 1% těchto nákladů – pohybuje se kolem tří set korun. Řada firem v České republice jej proto poskytuje jako firemní benefit.

 

Očkování proti chřipce snižuje počet pracovních neschopností až o 78 %.8 Bezplatné očkování proti chřipce nabízí všem svým zaměstnancům od roku 1997 automobilka ŠKODA AUTO. „V uplynulé sezóně 2014/2015 dosáhla proočkovanost našich zaměstnanců více než 11 % (tj. přes 2 600 osob), což je přibližně dvojnásobek ve srovnání s proočkovaností v rámci celé České republiky. Přesto v sezóně 2015/2016 ŠKODA AUTO opět usiluje o vyšší míru proočkovanosti, a proto se snaží očkování oprostit od mýtů a podpořit motivaci zaměstnanců,“ říká Jana Bahníková, tisková mluvčí automobilky.

V ČR onemocní chřipkou ročně statisíce obyvatel, nemocných zaměstnanců je každý rok 5 – 40 %.1 Chřipka bez komplikací trvá nejméně týden, únava a snížená výkonnost pokračuje ještě řadu dalších dní. Poté co odezní vysoká horečka a hlavní příznaky (vyčerpání, bolesti svalů, kloubů, zad a hlavy, suchý kašel), přetrvává ještě nějakou dobu slabost, pocení, dušnost a únava.3,4 To vše se samozřejmě podepisuje na pracovním výkonu. Díky vysoké nakažlivosti se navíc chřipka velmi snadno šíří. Virus v prostředí přežívá i několik dní, je tedy snadné se nakazit například při obyčejném podání ruky nebo z kliky, vypínače či držadla v MHD.3,4 Češi mají navíc ve zvyku nemoci přecházet, neléčit se doma a do práce jít téměř za každou cenu.7  

Kupříkladu potravinářský průmysl klade na své zaměstnance zvýšené požadavky na dobrý zdravotní stav a dodržování hygienických zásad. Společnost Vitana Byšice poskytuje svým zaměstnancům očkování proti chřipce od roku 2004. „Možnost bezplatného očkování proti chřipce využívá v naší společnosti téměř 25 % zaměstnanců, což několikanásobně převyšuje průměr očkovaných v rámci celé České republiky. Vedení společnosti podporuje proočkování svých zaměstnanců, protože v potravinářském průmyslu je zdravotní stav zaměstnanců nesmírně důležitý. Cílem zaměstnavatele je, aby nemocnost byla co nejnižší,“ říká Milan Linka, tiskový mluvčí společnosti Vitana.

Mnoho zaměstnavatelů si v posledních letech dopad chřipky na fungování firmy čím dál víc uvědomuje.1,2 Náklady na nemocenské dávky skrývají totiž velké ztráty6 a každý nemocný zaměstnanec navíc představuje pro firmu i riziko epidemie.1 Zatímco v roce 2010 hradilo očkování proti chřipce svým zaměstnancům 24 % podniků, v letošním roce je to již 31 % firem.5 Podniky, které očkování nabízí déle, dokumentují snížení nemocnosti u naočkovaných zaměstnanců. „Data o míře proočkovanosti našich zaměstnanců jsou dále zpracovávána při sledování ukazatele pracovní neschopnosti. V sezóně 2014/15 byla pracovní neschopnost u očkovaných zaměstnanců výrazně nižší, než u zaměstnanců, kteří tento benefit nevyužili,“ potvrzuje Jana Bahníková ze společnosti ŠKODA AUTO.

Chřipka může způsobit finanční ztráty nejen firmám, ale pořádnou díru může udělat i do rodinného rozpočtu. Průměrně vydělávající hlava rodiny s platem 25 tisíc korun měsíčně zaplatí za 5 dní nemoci jen na ušlé mzdě 4 594 Kč, za 10 pracovních dnů už to je 9 188 Kč a do této částky ještě musíme připočíst výdaje na léky. Když každoročně onemocní oba rodiče, mohou se náklady na „obyčejnou chřipku“ vyšplhat na téměř 20 000 korun.9

Nejvhodnější doba k očkování je do konce listopadu, ještě před možným příchodem chřipkové epidemie. Očkovat lze i v prosinci, je však nutné vzít v úvahu, že ochrana se dostavuje až 14 dní po první dávce.4 Rozhodnete-li se pro očkování, chráníte tím nejen sebe či své spolupracovníky a zaměstnavatele, ale i svou rodinu a své blízké.

Zdroje:

  1. Finanční ztráta spojená s krátkodobou pracovní neschopností zaměstnance, červen 2012, časopis HR Forum
  2. Kynčl J. a kol., časopis Practicus 7/2012. Kolik stojí chřipka v ČR v roce 2012? http://web.practicus.eu/sites/cz/Documents/Practicus-2012-07/17-Kolik-stoji-chripka-v-CR-v-roce-2012.pdf
  3. Beran J. Chřipka. In: Vlček J, Vytřísalová M. Klinická farmacie II. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014:41-50. ISBN 978-80-247-4532-9, https://books.google.cz/books?id=SiDYBAAAQBAJ&pg=PA45&dq=beran+ch%C5%99ipka&hl=cs&sa=X&ved=0CCsQ6AEwAmoVChMI-vPV7IOpyAIVhbcUCh1N9AY-#v=onepage&q=beran%20ch%C5%99ipka&f=false
  4. Kynčl J, Havlíčková M. Chřipka – opomíjené preventabilní onemocnění. Medicína pro praxi 2011;8(9):S351-353
  5. http://www.iprosperita.cz/firmy/6266-firmy-nabizeji-vic-zamestnaneckych-benefitu
  6. Zdravý zaměstnanec – základ prosperity každé firmy.  Energy. Zdravá firma.  http://www.energy.sk/files/5_zdravi/infoletak_zdravy_zamestnanec.pdf
  7. průzkum STEM/MARK zde: http://simar.cz/clanky/sice-mame-vycitky,-ale-bacily-roznasime-dal.html
  8. Samad AH, et al. Workplace vaccination against influenza in Malaysia: Does the Employer Benefit? J Occup Health, 2006, 48(1):1-10
  9. Blank et al. In: Vaccination coverage rates in eleven European countries during two consecutive influenza seasons. Journal of Infection 2009, 2009:446-58

 

Více na www.ockovaniprotichripce.cz

KONTAKT:

Kateřina Jíchová

email: katerina.jichova@allmedia4u.cz
M: +420 603 280 300