Pacientům mohou pomoci informační portál i svépomocné organizace

Autor: redakce | České zdravotnictví | 10. 10. 2024

“Současný pacient, který odchází od doktora, tak když mu to není úplně jasné, a někdy i když mu to jasné je, tak se uchýlí k příteli Googlu a začne bláznit,” uvedl předseda pacientské rady MZd Vlastimil Milata z organizace Diactiv, které sdružuje nemocné s cukrovkou. Některé pacientské organizace proto přímo pro pacienty s nově sdělenou diagnózou připravují samy informace ve spolupráci s lékaři.

“Začínáme připravovat velký projekt balíčků po sdělení diagnóz. Pacient s tou tišenou zprávou, které nerozumí, dostane balíček, který bude připravený pro jeho diagnózu, kde se dozví praktické informace, odkazy, ať to bude NZIP, pacientská organizace nebo někdo, kdo by ho podpořil,” uvedla členka výboru Hlasu onkologických pacientů Michaela Tůmová.

Pro postup, kdy si pacienti své příznaky vyhledávají na internetu, používají lékaři často v nadsázce označení “Doktor Google”. Často varují před tím, že internet je plný neověřených tipů. Podle předsedy České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně se ale situace zlepšila a klasické vyhledávače často nabízejí relevantní zdroje. “Už to není tak, že když si hledáte žlučníkové kameny, tak vám nejdřív ukáže reklamy na deset doplňků stravy,” řekl.

I na portál NZIP podle koordinátora projektu Martina Komendy směřuje 85 procent přístupů zprávě z vyhledavačů. “Máme originální a ověřený obsah, což vyhledavače často upřednostňují,” vysvětlil. Denně si na portál v letošním roce našlo cestu v průměru přes 3100 uživatelů.

Někteří lékaři s portálem podle Komendy sami pracují. U plánovaných operací například mohou pacientům předem předat odkazy, kde si mohou o zákroku přečíst a případně si připravit dotazy. V sekci Informovaný pacient jsou zatím informace pro ženy před gynekologickými výkony, plánuje se ale i rozšíření na další témata, například anestezii, tedy uspání pacienta nebo znecitlivění některé části jeho těla.

Do budoucna by podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) mohla být informační bránou pro pacienty také mobilní aplikace EZKarta, která v současné době obsahuje hlavně data o očkování. Válek řekl, že při přípravě standardizace elektronických žádanek nebo propouštěcích zpráv se počítá i s tím, aby byly srozumitelné i pro samotného pacienta. “A samozřejmě tam musí být i linka na NZIP a pacientské organizace,” dodal.

Portál postupně zveřejňuje také zdravotnická data, v současné době jde asi o 200 témat. Válek upozornil na možné limity. “Stejně důležitá je interpretace těch dat,” dodal s tím, že negativní zkušenost s tím, jak se dají data vykládat, přinesla epidemie covidu-19. “Kdo se rozhodne, že bude lhát, tak to bude dělat i dál,” řekl ministr.