Iniciativa 21: Opatření proti covidu měla negativní dopady na psychiku dětí

Iniciativa 21 je nepolitické hnutí sdružující lékaře, psychology, právníka a další lidi, kteří nesouhlasí s vládními opatřeními proti nemoci covid-19. Iniciativa také odmítala zavedení povinného očkování proti této nemoci.

 

Podle klinického psychologa Jaroslava Simona mohla opatření ohrozit psychické zdraví celé mladé generace. Apeloval na to, aby se psychika brala vážně a podpořilo se její léčení. Varoval před tím, že psychické problémy mohou přetrvávat třeba i celý život. To, že opatření ve školách nyní již nejsou, podle něj neznamená, že končí i stres, kterému byly děti vystavené.

 

Vládní nařízení podle něj vedla k pocitu izolace, pasivity a bezmoci lidí. I když u velké části dětí se tyto negativní dopady napraví snadno, u další části dětí to bude trvat delší čas, míní. Problémem podle něj budou hlavně úzkosti, deprese, sebepoškozování a závislosti. Upozornil, že děti si při výuce na dálku zvykly trávit velkou část svého času s mobilem a nyní bude velmi těžké je to opět odnaučit.

 

Psychologové podle Simona pozorují ve srovnání s dobou před covidem-19 v populaci například dvojnásobný nárůst úzkostných poruch a trojnásobný růst depresivních poruch. Údaje u dětí se podle něj zřejmě moc neliší od dospělých. S psychologem Danielem Štachem se shodl, že dopady protiepidemických opatření na psychiku se v ČR bagatelizují. Tvrzení, že se děti situaci dobře přizpůsobily, označil Štach za mylné. “Důkazem je enormní nárůst psychologických potíží,” řekl.

 

Štach v posledních čtyřech letech působil jako školní psycholog, kvůli nesouhlasu s opatřeními proti covidu-19 dal ve škole výpověď. Uvedl, že tak učinil poté, co se mu několik žáků v pracovně zhroutilo. Kladli podle něj otázky, na které neuměl odpovědět. Za děsivé označil i chování některých dospělých, kteří od žáků a svých kolegů vyžadovali dodržování vládních opatření.

 

Podle ředitele Základní školy v Troubkách Petra Vrány opatření ve školách bránila přirozenému rozvoji dětí. Sám jejich dodržování ve škole nevyžadoval. Nesouhlasně se vyjádřil k povinnému nošení roušek a testování. U očkování podle něj nejde argumentovat tím, že jeho pozitiva převažují nad negativy. Učitelka Helena Lánská doplnila, že podle jejích poznatků dětem škodilo i nošení roušek. Těžce se koncentrovaly a bylo jim špatně, řekla. “Bylo to psychicky náročné, se na to dívat,” řekla. Za poslední dva roky kvůli nesouhlasu s opatřeními odešla ze dvou škol, dodala.