V Lille na severu Francie společnost Lattice Medical rekonstruuje prsa ženám, které o ně přišly během léčby rakoviny. Start-up založený v roce 2017 vyvinul implantát, který regeneruje pacientčinu vlastní tukovou tkáň.
“Nabízíme alternativu k silikonovým implantátům: implantát vytištěný ve 3D, který používá biologické materiály, jež se vstřebávají,” vysvětluje Julien Payen, spoluzakladatel společnosti, která chce ještě letos zahájit klinickou studii svých výrobků.
Její produkty jsou jednou z technologií, které se objevují na rostoucím trhu takzvaných femtech firem. Termín vznikl spojením slov femme (žena) a technologie. Tento pojem souhrnně označuje společnosti, které vyvinuly technologie určené ke zlepšení zdraví a spokojenosti žen.
Do tohoto nového segmentu patří i diagnostické nástroje, zejména pro endometriózu. Start-up Ziwig, založený a vedený Yahyou El Mirem, vyvinul test ze slin, který podle firmy umožňuje včasné odhalení všech forem endometriózy. Využití má například u žen bez trvalé zdravotní péče. Test je založen na vysoce výkonné technologii sekvenování a využívá umělou inteligenci. Společnost Ziwig zřídila i platformu pro následnou péči o pacientky.
Vznikají také mnohé aplikace pro chytré telefony, které se věnují menstruačnímu cyklu, určení přesného data ovulace nebo péči o ženy po porodu.
Start-up ze Štrasburku Fizimed vyvinul sondu pro posílení pánevního dna. Ve spojení s aplikací sonda umožňuje ženě cvičit “doma, v naprostém soukromí a navíc se zábavnými prvky, které zvyšují motivaci” ke cvičení, vysvětluje Emeline Hahnová, zakladatelka Fizimedu. Jeho sonda je už v prodeji a v Německu je dokonce hrazena ze zdravotního pojištění.
Vznik všech těchto společností je důkazem změny myšlení a vynáší na světlo témata, která byla až donedávna opomíjená: zvláštnosti zdraví žen, píše AFP.
“Tento trend teprve startuje, ale téma už zařadilo vyšší rychlost. Dříve se mluvilo spíš o rakovině prostaty než o endometrióze. Lidé už o tom ale začínají otevřeně mluvit,” domnívá se Chahra Louafiová, ředitelka odboru investic do zdravotnictví ve státní investiční bance Bpifrance.
Tento specifický trh bude mít v roce 2024 hodnotu 50 miliard dolarů (1,08 bilionu korun), odhaduje americká společnost Frost & Sullivan. Odhady se sice mění, segment se ale v každém případě týká poloviny obyvatel planety.
“V tomto sektoru přibývá stále více kvalitních projektů,” což přitahuje investory, uvádí Julien Payen.
Podnikatelé se ovšem shodují, že cesta bude ještě dlouhá. “Femtech firmy používají slova, která nejsou příliš častá, jako vagina nebo děloha. Ne každý je ale vnímá stejně,” říká Hahnová. Na stránkách některých prodejců ve Spojených státech jsou “některé pomůcky určené ke cvičení pánve považovány za produkty pro dospělé,” dodává. Některé zdravotnické pomůcky pak algoritmy velkých internetových firem promění ve vibrátory.
“Čeká nás ještě dlouhá cesta,” domnívá se El Mir. Investoři se podle něj “zaměřují na klasické patologie, které přitahují velkou část investic. Na zdraví žen se orientuje jen malá část z nich.” Je to otázka peněz, ale nejen jich. “Financování je důležitým prvkem, ale tyto otázky se musí stát celospolečenským tématem,” říká El Mir.