Šumperk, 28. listopadu 2017 (CBA CZ)
Zatímco podle průzkumů čeští spotřebitelé zohledňují při výběru potravin především kvalitu před cenou, v reálu hraje největší roli právě cena. Ukazují to statistiky Družstva CBA, které v Česku provozuje síť více než 900 obchodních jednotek. Připlatit si za nadstandardní kvalitu výrobku je ochotná spíše menšina spotřebitelů, nejčastěji v oblastech s vyššími příjmy.
Podle letošního průzkumu společnosti KPMG považuje 46 % respondentů za nejdůležitější faktor při nakupování potravin jejich kvalitu. Naopak cenu na prvním místě v tomto ohledu uvádí pouze necelá čtvrtina dotázaných. Reálné chování českých spotřebitelů však vykazuje jiné znaky, jak ukazují statistiky Družstva CBA. „Ačkoliv se prodávají i luxusní výrobky, nejprodávanějšími položkami jsou ve většině případů ty nejlevnější. Cena se tedy zdá být rozhodující, především v oblastech s nižšími příjmy,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák. Nižší cena však podle něj automaticky nemusí souviset s nižší kvalitou potravin. „Často hraje hlavní roli marže. Dobře se to dá demonstrovat například na uzeninách, jejichž sortiment máme z velké části stejný jako velké řetězce. Neprodáváme je však s přestřelenými maržemi, což se odrazí v nižší ceně. Otázkou je, jestli toto dokáže zákazník rozlišit,“ řekl Mazák.
Podle Hany Friedlaenderové ze společnosti Nielsen Admosphere, která zkoumá nákupní chování spotřebitelů, lze odhadovat, že většina české populace nebude v dohledné době ochotna platit za běžné nákupy potravin výrazně více. Zároveň ale doplnila, že v souvislosti s větším důrazem na kvalitu a čerstvost potravin čeští spotřebitelé své náklady na nakupování potravin v posledních letech mírně zvýšili. Jedním z důvodů této tendence však může být i postupný růst cen potravin. Podle posledních statistik Českého statistického úřadu se jejich ceny v říjnu meziročně zvýšily o 1,6 procenta. Nejvíce přitom podražily mléčné výrobky, některé druhy zeleniny či exotické ovoce. I přes cenové výkyvy však spotřebitelé složení svých nákupních košíků příliš nemění. „Lidé ve většině případů kupují stejný sortiment jako dříve. Prodeje se neliší ani regionálně. Ať už se jedná o kávu, pivo, či jogurty, tento sortiment se prodává všude, liší se pouze značka, podle toho, která je v daném regionu oblíbená,“ doplnil Mazák.
![](https://mednews.cz/wp-content/uploads/2020/06/MedNews_webmobil_1400x250-2.jpg)
Ačkoliv cena pro většinu Čechů při nakupování potravin stále představuje hlavní rozhodující faktor, slevové akční letáky jsou dnes podle Mazáka spíše přežitkem. Potvrzuje to také průzkum společnosti Nielsen z loňského roku, kde se více než polovina respondentů vyslovila, že nenachází zábavu ve vyhledávání slev. „Daleko podstatnější jsou jiné formy marketingu v čele s trvale nízkými cenami. Zákazník tento faktor vnímá, a výrobek tak není ani třeba zařazovat do letáku. Lidé se dnes dívají na všechny ceny a hodnotí, jestli obchod je nebo není levný. V jejich rozhodování tak hraje hlavní roli spíše celková cenová politika obchodu než srovnání cen několika málo položek. V tomto směru dnes vyhrávají právě malé prodejny nezávislého trhu,“ řekl předseda Družstva CBA.
Jak se čeští spotřebitelé budou chovat v budoucnu, je přitom podle Mazáka těžké předpovědět, hlavní roli ovšem bude nejspíše hrát hospodářská situace v zemi. „Jestli bude ekonomika růst a lidé budou bohatší, bude růst prodej dražších a kvalitnějších výrobků. Pokud dojde k recesi, lidé budou tíhnout k levnějším, méně kvalitním produktům,“ uzavřel.
O Družstvu CBA CZ
Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá okolo 900 prodejen a produkuje obrat téměř 2 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.