Nová služba Nemocnice Jihlava usnadňuje komunikaci neslyšícím pacientům
Zlepšit komunikaci s neslyšícími v případě, že do nemocnice přijdou bez doprovodu, zkoušela nemocnice poprvé asi před deseti lety. Přes skype se mohli pacienti spojit s tlumočníkem. “Ale měli jsme k dispozici jenom jeden tablet. Volalo se na IT oddělení, aby ho (pacienta) spojili. Služba ale po čase skončila,” řekla Zachrlová.
Výhodou té nové je, že pacienti mohou využívat vlastní mobilní telefon. Spojit se s tlumočníkem během pár minut mohou po naskenování QR kódu, který je v nemocnici k dispozici na ambulancích i lůžkových odděleních. “Tímto způsobem mohou neslyšící pacienti komunikovat se zdravotnickým personálem bez nutnosti předchozí rezervace tlumočníka nebo doprovodu rodinného příslušníka,“ uvedla Šárka Humlová ze společnosti Deafcom, která tlumočení technicky zajišťuje.
Služba přes tlumočníka a informační linku dostupná přes odkaz na webu nemocnice slouží podle Zachrlové také pro případy, že se chtějí neslyšící do nemocnice telefonicky objednat nebo zjistit jiné informace, třeba i o hospitalizovaných blízkých.
„Jsme rádi, že můžeme pacientům nabídnout tuto možnost. Většina neslyšících je zvyklých chodit s doprovodem, ale pokud jsou sami, může být bariéra v komunikaci velký problém. Tato služba problém vyřeší,“ řekl ředitel jihlavské nemocnice Alexander Filip.
Novinka zajišťuje tlumočení pouze do českého znakového jazyka. “Nedávno u nás rodila hluchoněmá paní z Ukrajiny. Bohužel jsme zjistili, že to (tlumočení) nefunguje, protože znakový jazyk není mezinárodní,” dodala Zachrlová. Už dřív uvedla, že nemocnice má pro případ komunikace s pacienty ze zahraničí smluvně zajištěno tlumočení do 21 jazyků.