Vyhledávání

Hlavním partnerem portálu je
Egis Praha, spol. s r.o.

O stránkách

Přečtěte si více o portálu MedNews a možnostech využití, které Vám nabízí.

Přečtěte si více
o společnosti MedNews, s.r.o.

Portál MedNews využívá zpravodajství z databází ČTK
Využíváme zpravodajství ČTK

Webmaster CRS NETCOM
Webmaster CRS NETCOM

Spřátelené portály

Alliance Healthcare
Tlukot srdce
Život a cukrovka
Intranet ČIS
PharmNews
NEUMM
Nemocnice Na Bulovce

Z opoždění hlukových map se ministerstvo a Praha viní navzájem

Praha 17. července (ČTK) - Z opožděného vypracování hlukových map, za něž v červnu Česko kritizovala Evropská komise (EK), se ministerstvo zdravotnictví a Praha viní navzájem. Vyplývá to z reakcí hlavního města a ministerstva na kritiku ze strany EK, které zaslaly ČTK.

Ministerstvo podle své mluvčí Štěpánky Čechové čeká s odesláním materiálu EK na vypracovaný akční plán snižování hluku v Praze. Podle mluvčího metropole Víta Hofmana už bylo CD s finální podobou akčního plánu za rok 2016 ministerstvu odevzdáno.

"Vzhledem k technickým potížím na straně ministerstva byla Strategická hluková mapa aglomerace Praha 2012 zadána až v roce 2014 a předána magistrátu v listopadu 2015," uvedl Hofman. Tato mapa nezachycovala zásadní změny, které přineslo otevření tunelu Blanka.

Proto hlavní město ministerstvu navrhovalo, že zpracuje její aktualizaci. "Ministerstvo tento postup odmítlo s tím, že aktualizace strategické hlukové mapy není věc města a nová problematická místa budou zahrnuta do strategického plánu pro rok 2017," dodal mluvčí magistrátu.

Mapové podklady se aktualizují každých pět let. Aktuálně se podle ministerstva zpracovávají data pro vybrané silnice v Česku. Hotová mají být letos v listopadu. Evropské komisi musí být předána do konce roku, na vypracování akčního plánu pak má město 12 měsíců.

Evropská směrnice o hluku požaduje, aby členské státy přijaly hlukové mapy, které znázorňují zatížení hlukem ve větších aglomeracích, podél hlavních železničních tratí a hlavních silnic a na hlavních letištích. Mapy pak slouží jako základ pro regulaci hluku.

První hlukové mapy zpracoval Státní zdravotní ústav (SZÚ) v letech 2006 a 2007, dále se tvoří v pětiletých cyklech. V období končícím v roce 2012 byly zpracované mapy aglomerací nad 100.000 obyvatel, tedy Prahy, Brna, Plzně, Ostravy, Olomouce, Ústí nad Labem společně s Teplicemi a Liberce společně s Jabloncem nad Nisou. Dále hlavní silnice s provozem více než tři miliony aut za rok, železniční trati s více než 30.000 vlaků ročně a Letiště Václava Havla v Praze.

SZÚ z nich zveřejnil mapové a tabulkové výstupy. Vyplývá z nich, že v Česku bylo v roce 2012 ve dne nadměrnému hluku z hlavních silnic vystaveno přes 91.000 lidí, z hlavních železničních tahů 9300 lidí a z letiště 9600 lidí. Nadměrným hlukem z aglomerací trpělo téměř 174.000 lidí. V noci byla čísla kromě železnice ještě vyšší.

Od konce roku 2018 budou muset státy EU přejít na nová pravidla mapování, připravuje se proto novela vyhlášky, která je upravuje.

van snm

 


MEDNEWS využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.www.ctk.cz

 


Přihlásit se

Uživatel:
Heslo:
 
Zapamatovat
Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo